Hotel

Jedyny hotel w Polsce należący do Stowarzyszenia Relais & Chateaux

Hotel Copernicus znajduje się przy Kanoniczej, najstarszej uliczce średniowiecznego Krakowa, u stóp zamku królewskiego. Wśród renesansowych kamienic wyróżnia się szeroką, gotycką fasadą. Jako jedyny w Polsce należy do ekskluzywnego stowarzyszenia Relais & Châteaux.

Hotel kilkaset lat temu był siedzibą kanoników katedralnych. To w nim zatrzymywał się, w czasie wizyt w Krakowie, kanonik warmiński Mikołaj Kopernik, autor heliocentrycznej teorii Układu Słonecznego.

Wartość historyczna budynku i zachowane w nim dzieła sztuki zobowiązują do zapewnienia wyjątkowego poziomu hotelowych standardów. Apartament Herbowy zachwyca belkowym stropem z 1370 roku, a fresk w Apartamencie Kanoników datowany jest na 1500 rok.

Copernicus spełnia ideę współistnienia zabytku* najwyższej klasy i luksusowego współczesnego hotelu. Hotel jest w całości klimatyzowany, każdy z 29 pokoi wyposażono w sejf, barek, telewizję satelitarną i szybkie łącze internetowe. Stylowe meble i wyrafinowane draperie starannie dobrano do charakteru wnętrz. Luksusowe łazienki otrzymały piękną oprawę z trawertynów i marmurów.

W hotelowym patio dostęp do sieci gwarantuje hotelowa strefa WiFi. Sala Kominkowa z biblioteką starodruków jest zarazem nowocześnie wyposażoną salą konferencyjną. Znakomicie odpocząć można w sali cygar, a w hotelowej Vinotece wybrać wino spośród ponad 200 gatunków. Średniowieczne podziemia skrywają saunę i hotelowy basen.

Powyżej apartamentów jest kameralny taras, z którego rozpościera się zachwycająca panorama miasta – z jednej strony kamienny masyw królewskiego zamku, z drugiej romańskie wieże kościoła św. Andrzeja sąsiadują z barokową kopułą kościoła apostołów Piotra i Pawła.

Copernicus – to tutaj Kraków pokazuje swe zadumane i spokojne oblicze. Docenili to znakomici goście hotelu: Jego Królewska Wysokość Książę Walii Karol Mountbatten-Windsor Jego Królewska Wysokość Książę Filip VI Burbon saudyjska księżniczka Reem Al-Faisal, Condoleezza Rice, purpuraci z orszaku papieża Jana Pawła II czy prezydent USA George W. Bush z małżonką.

*W związku z zabytkowym charakterem budynku w hotelu występują następujące odstępstwa od norm kategoryzacyjnych:
– brak górnej osłony nad głównym wejściem (pozytywna opinia Małopolskiego Konserwatora Zabytków)
– brak górnej osłony nad podjazdem (pozytywna opinia Małopolskiego Konserwatora Zabytków)
– brak oddzielnego wejścia , wydzielonej drogi bagażu i dostaw (pozytywna opinia Małopolskiego Konserwatora Zabytków)
– brak oddzielnego dźwigu towarowo-osobowego (pozytywna opinia Małopolskiego Konserwatora Zabytków)
– w jednostce apartamentowej brak wydzielonego dodatkowo WC (pozytywna opinia Małopolskiego Konserwatora Zabytków)

Opis Pałacu

Pałac przy ul. Kanoniczej 16 jest szeroką dwupiętrową kamienicą o siedmioosiowej ceglanej elewacji. Widoczne są szczątki kamiennych struktur z początku XIV wieku, ceglane mury z XV w. z kamiennymi okienkami i fragmentami obramień, pozostałości dużych średniowiecznych okien z ceglanymi krzyżami i attyki z ostrołukowymi blendami, a także renesansowe okna, piękny portal z 1554 roku oraz nowożytny w formach gzyms wieńczący.

Pałac jest dwutraktowy (pomieszczenia w dwóch szeregach od frontu i od tyłu), a ponadto ma oficyny otaczające prostokątne podwórze. Pomieszczenia zmieniały funkcję, ale zachowały szereg elementów dawnego wyposażenia architektonicznego (okna i portale, piękne stropy belkowe z XV i XVI wieku, malowidła ścienne z różnych epok, znakomicie zachowane boazerie z XIX stulecia i polichromie z tej epoki). Wszystko to stanowi nader cenną całość.

Historia

Obszerną parcelę przy Kanoniczej 16 zaczęto zabudowywać na początku lat 1300. W połowie XIV stulecia stały tu dwa odrębne, piętrowe domy. W latach 1411–1435 kanonik Paweł Włodzimierski herbu Dołęga wzniósł, z wykorzystaniem murów obu budowli, obszerny pałac, zajmujący całą szerokość posesji.

W 1455 spłonął doszczętnie, ale został odbudowany. Kolejni właściciele zdobili i przerabiali rezydencję, kilkakrotne przebudowy nastąpiły w XVI wieku (np. nowy malowany strop, portal i dwie oficyny). Rozmaite elementy dodawano w kolejnych stuleciach. Po rekwizycji domu przez okupacyjne władze austriackie (1802) przechodził z rak do rąk.

W latach siedemdziesiątych XX wieku, opróżniony z mieszkańców, przeszedł badania architektoniczne, po czym latami pozostawał w opuszczeniu. Pod koniec ubiegłego wieku zrujnowany pałac kupiła grupa hotelowa Likus Hotele i Restauracje, słynąca z zabytkowych, luksusowych hoteli (krakowski Hotel Stary otrzymał pierwsze miejsce w konkursie Prix Villégiature w kategorii „najlepsze wnętrze hotelowe w Europie”).

Prace konserwatorskie, prowadzone w dzisiejszym Copernicusie pod auspicjami nowego właściciela na początku XXI wieku, przywróciły pałacowi dawny blask i świetność.

SENSACYJNE ODKRYCIA DZIEŁ ŚREDNIOWIECZNEGO MALARSTWA

Kraków jest miastem, gdzie jeszcze dziś zdarzają się odkrycia nieznanych dzieł średniowiecznego malarstwa ściennego. Ostatnio ujawnione zostały np. romańskie malowidła w kościele Świętego Andrzeja i gotyckie postaci świętych w krużgankach klasztoru augustianów na Kazimierzu.

Do najciekawszych, odkrytych niedawno, malowideł w świeckich budowlach rezydencjonalnych należy dekoracja pokoju 101 na I piętrze Hotelu Copernicus, pochodząca z pocz. XVI wieku. Jej odsłonięcie w 1998 roku było prawdziwą sensacją. Malowidła od razu stały się przedmiotem analiz historyków sztuki. Ukazała się bowiem, zachowana częściowo, ale za to w dobrym stanie, dekoracja całej sali. Składa się na nią ornamentalna, zielona “boazeria” o motywach roślinnych, nad nią zaś przedstawienia czterech siedzących na tronach lub przy pulpitach pisarskich Ojców Kościoła (śś. Hieronima, Grzegorza, Ambrożego i Augustyna), w barwnych szatach z insygniami swych godności i księgami.

Wszystko jest świetnie malowane: przestrzeń i bryła są wiernie oddane, koloryt harmonijny, partie miękko modelowane (np. w karnacjach) łączą się z umiejętnie zastosowanym elementem graficznym w konturach, a typy twarzy są zróżnicowane. Teksty na ścianach to fragmenty hymnów ku czci Ojców Kościoła, których kult w kręgach wyższego duchowieństwa europejskiego był wówczas silny. Wiadomo, że zatrudniony przez fundatora autor był krakowskim malarzem cechowym. Dekoracja powstała zapewne w latach 1510–1520, a więc w epoce polskiego przełomu gotyku i renesansu oraz tryumfującego humanizmu.

MALOWIDŁA RENESANSOWE I PÓŹNIEJSZE

W kamienicy znaleziono także malowidła renesansowe. W pokoju nr 103 jest szesnastowieczna dekoracja ornamentalna, przypominająca fryzy podstropowe z pobliskiego zamku królewskiego. Towarzyszą jej, ujęte w iluzjonistyczne ramy, wyobrażenia Marii–Immaculaty i Świętego Stanisława Biskupa. Interesujące malowidła (pochodzące z czasów od XVI do XIX wieku), niejednokrotnie w kilku leżących na sobie warstwach, zachowały się też w innych pomieszczeniach.

ZABYTKOWE DREWNIANE STROPY

Murowane pałace miały w swych wnętrzach stropy drewniane. Dzieliły one budowlę na kondygnacje i kotwiły mury. Stropy występowały w kilku odmianach i bywały efektownie zdobione. W pałacu przy ulicy Kanoniczej 16 zachował się zespół dziewięciu stropów – dzieł krakowskiej ciesiołki. Najciekawszy jest strop w pokoju 103 na I piętrze, wykonany być może z użyciem elementów z wieku XV. Składa się on z siedmiu belek z małymi belkami poprzecznymi. Jest pokryty dekoracją malarską w formie manierystycznych kompozycji przestylizowanych roślin o intensywnej, nasyconej kolorystyce. W czasie prac konserwatorskich znalezione zostały również fragmenty stropu z XVI wieku, pokryte malowidłami w postaci efektownych rozet i pierścieni ze stylizowanych liści lauru. Stropy w hotelu Copernicus są jednym z najciekawszych przykładów tego typu sztuki w Polsce.

Kontakt

Kanonicza 16, Kraków
copernicus@hotel.com.pl
tel: + 48 12 424 34 00
fax: + 48 12 424 34 05